Dr. Biró Gyula: Agresszió az üzleti életben – I. rész | ||
„Agresszív üzletpolitikát kell folytatni…” Rámenősen, gyorsan, határozottan és céltudatosan kell tárgyalni, szinte lehengerelni a vevőt, persze még a fizikai agresszív ráhatás nélkül. „A különbség a bulldog és köztünk az, hogy a bulldog egy idő után elengedi azt, amit szájában tart, de mi nem engedjük el a vevőt…” meséli egy manager a cégük üzleti felfogását. Fizikai agresszió, tehát a másik ember verése már nem szokás szalonképes cégeknél, kivéve a maffiaszerű szervezeteket. Azonban a verbális agresszió, mint ordítozás, kiabálás, egzisztenciális fenyegetés és más indirekt formák, mint pl. szexuális zsarolás, „dívány szereposztás” régóta jól ismert már a színházi világból is. Mivel a fizikai agresszió törvényileg tiltott, a verbális agresszió sokféle alattomos, „kifinomult” praktikákat ölt. „Finomul a kín, karóba húzni nem fognak már minket” –írta valaha József Attila. A mellérendelt emberi kapcsolatokban is nagyon sok játszma alakul ki, amelyeket talán legtalálóbban a tranzakcionális analízis ír le. Sokkal „fájdalmasabb” terület azonban a vezető és vezetett közti konfliktusok területe, ahol az agresszió sokszor mindennapi jelenség. A vezető sokszor önmagán keresztül közvetíti beosztottjai felé a tulajdonosok felől ránehezedő terheket, irreális elvárásokat, tovább adja saját fenyegetettségét, önmaga belső és külső konfliktusait. Persze mindemellett vezetni is tudni kell vagy inkább csak kellene. Tapasztalatom szerint a legtöbb közép és felső vezető is „hallott” már a vezetési szemináriumokon erről, csak a „teóriát”, úgymond nem tudta „belsővé”, gyakorlattá tenni. A vezetés különböző szintjei
A vezetés tudományának ezek az értékek jelentik a legtágabb keretét, amelyet itt Robert Dilts nyomás meta-szintnek (I) nevezünk. Ez alá rendelődik a vezetés un. makró szintje (II), vagyis, hogyan lehet pályákat építeni az emberi viszonylatokban és megteremteni annak kultúráját. Szerencsés, ha ezek a pályák interaktívak és személyesek, tehát oda és vissza áramlik az információ rajtuk (személyes tárgyalás, megbeszélés). Technikai eszközök (telefonos kapcsolattartás, Internet, levelezés) használata is interaktív, bár kevésbé személyes. Az emberi kapcsolatok kultúrájának kialakítását és etikai elvek, és szokások megteremtését a jogi rendszer fogja egységes keretbe. Sokszor túl lazán (sok joghézagot hagyva), sokszor túl mereven, kevés önálló mozgásteret hagyva az egyén vagy intézmény számára, sokszor az életváltozásait ellentmondásosan követve. De mindenképpen törekszik ez a rendszer egyfajta közös vonatkozási keretet kialakítani az emberi mentalitásokból, vallásokból, életfilozófiákból következő konkrét cselekvések mederben tartására. Ez alá rendelhető a vezetés mikro szintje(1): vezetői stílus megválasztása, hatékonyan végeztetni a munkát, jó légkört teremteni, kooperációt kialakítani, motiválni az embereket. A leader attraktív személy emberileg és szakmailag egyaránt. A leader vezet, a manager végrehajt. A leader emberként és szakmailag vezet, a manager ember-géptanban és csak saját magában gondolkodik. A modern szervezetfejlesztés és leadership igénye a munkaszervezetekben nem a pszichológia felől érkezett, hanem a tőkebefektetők részéről, mert a hatékony kommunikáció révén jobban és hatékonyabban működik a rendszer. | ||
Lélekben Otthon | 2001. november 24. | Szóljon hozzá! |
Szóljon hozzá!
A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.